Karlevistenens (Öl.1) inskrift
har tolkats olika av flera duktiga runokarlar:
Sven BF Jansson
Fólginn liggr, hinns fylgðu
(flestr vissi þat) mestar
dæðir, dólga þruðar
draugr, í þemsi haugi.
Munat reid-Viðurr raða
rógstarkr i Danmarku
Endils iarmungrundar
Ørgrandari landi.
Dold ligger den som de största dåd följde (det visste
de flesta) ’Stridernas Truds arbetare’ [=hövdingen] i denna
hög.
Ej skall en rättrådigare, kampstark ’Vagn-Vidur’ på
sjökungens väldiga mark råda över land i Danmark.
Evert Sahlberger (ordagrant)
Dold ligger den som följde, (de) flesta visste det,
(de) största dåd, stridernas Truds träd i denna
hög. Skall ej Vagn-Vidur råda kampstark Danmark Endils
vidsträckta land, dygdigare i landet. Sten denna var satt efter
Sibbe den gode, son Foldars. Men han Släde satte vid ö, den
dödes ed(svurne).
Åke Ohlmarks
Denna sten var satt efter Sibbe den vise, Foldars son.
Och hans följe satte…
Dold ligger i denna hög den stridernas Truds/valkyrians/stam/
kämpe som de största dåd följde – det visste de
flesta.
Ej skall lyteslösare, slagstark Yndils (vikingakung)
jättelands/ havets vagns/härskeppets Vidur/skeppsgud,
sjökonung råda över land i Danmark.
Jan Paul Strid
Denna sten är satt efter Sibbe
den gode, Foldars son.
Och hans följe satte...
Dold ligger den de dolde
– de flesta visste det –
som följdes av de största dåd
– valkyrians följesven –
i denna hög.
Aldrig skall en sjökrigare
starkare och rättrådigare
i Danmark råda
över sjökonungens väldiga mark.
Göran Stålbom
(granskad av
Henrik Williams)
Denna sten är satt efter Sibbe
den vise, Foldars son, men hans följe satte...
Fälld ligger den följde
flest dåd – det vet de mesta –
dråpliga dödsbuds Trudars
drög här under högen.
Icke skall Endils ålgrunds
åkdons Vidur rida
drämstark mera i Danmark,
dryghandad råda landet.
Skriven på dróttkvætt, som ungefär betyder
’versmått för kväden tillägnade en hövding
eller hans hird’. Det är ett versmått som ska
innehålla åtta rader med sex stavelser i varje, varav tre
bör vara långa och som vid behov kan delas upp i två
korta var. Vidare ska det finnas allitteration med,
liksom kenningar och heitin. Dessutom finns det olika inrim eller
assonanser i raderna:
halvrim (skothending)
helrim (aðalhending), som i så fall
skall finnas på radens näst sista stavelse.
dubbla helrim (alhenda). En avancerad form med
helrim i alla rader.
Karlevistenen är Ölands enda bumling av granit, 1,30 m
hög, och dessutom lär den ska vara av en sort som bara finns
i Norge! Alla andra runstenar på ön är av kalksten.
Skumt.
1634 stod stenen rest mellan två gravhögar, båda med
fotkedja. Sedan den iakttagelsen av antikvarie Rhezelius har den legat
omkullfallen och blivit upprest vid flera tillfällen under
århundradena som gått. 1797 var den till exempel helt
nedgrävd för att den ansågs hindra plöjning av
åkern!
Ristningen är utförd med danska runor efter dansk sed i
lodräta rader, medan andra stenar på Öland är mer
uppländska i sin utformning. Vissa språkdrag påminner
emellertid om att ristaren kommer ännu längre
västerifrån, kanske rentav från Island!
Således har vi en norsk stenbumling som är rest på
svensk mark, ristad efter dansk sed med en text som följer
isländskt språkmönster! Frågan blir
ofrånkomligen – vem var Sibbe gode?
Helt klart är det inte någon familjegrav som stenen är
rest invid, utan en tämligen mäktig hövding som hyllas
av sitt följe på detta sätt. Namnet Karlevi betyder
just ’karlarnas heliga offerplats’ där ’karl’ står för
en krigare vid tiden för stenens resande. En teori är att
Sibbe har varit någon sorts kultföreståndare, en gode,
vid platsen innan han bevisligen mött döden i strid. En av
byarna i närheten heter Eriksöre, som är en
sammansättning av ’Erik’ och ’rör’ i betydelsen
’minnesmärke’.
Erik var ett namn som inte vem som helst fick heta vid slutet av
900-talet,
utan det är intimt förknippat med härskare ur
ynglingaätten
i Uppsala. Kanske har platsen haft en viktig betydelse för
kungamakten,
men ingen vet idag hur.
Ytterligare en intressant anknytning till platsen är att det i
Torslunda församling hittats en samling märkliga
bleckplåtar som tros avbilda krigare med björnar och krigare
i vargdräkt. En av dem ser dessutom ut att vara enögd, och
kopplingen till Odens fruktade ulvhednar och bärsärkar
känns inte alltför avlägsen. Plåtarna finns
på Historiska museet för allmän beskådan.
Man jag tror att Sibbe snarare var en hövding som dött i
slaget vid Fyrisvallarna någon gång i mitten av 980-talet.
Antingen levde han fortfarande när han togs ombord och dog just
vid Karlevi, eller
också var han redan död och hans män valde att
gravsätta honom vid ’dödsedet’. Det senare låter
troligast. Har man väl bestämt sig för det, kommer
nästa fråga – varifrån kom Sibbe från
början, innan han stupade vid Ubsalum? Och vem var den Toke som
omnämns på Hällestadsstenarna i Skåne, och som
inte flydde vid Ubsalum? Jag tror nämligen att alla dessa
runstenar har ett samband – Styrbjörn och Jomsborg!
En kort genomgång om slaget vid Fyrisvallarna kan vara på
sin plats. Enligt flera litterära källor från
medeltiden
(bl.a Saxo Grammaticus och Odd Snorresson) drabbade den svenske kungen
Erik
samman med sin brorson Styrbjörn Starke, som var en fruktad
vikingahövding. Styrbjörn hade tidigare fördrivits
från Svitjod eller självmant lämnat landet när han
krävde sin del av riket, men förvägrats detta av kung
Erik. Efter flera år som härjande viking hade Styrbjörn
vunnit stor ära och berömmelse, särskilt sedan han
intagit Jomsborg och besegrat den där sittande jarlen, Palnatoke,
som dessutom var ovän med kung Harald Blåtand. Den danske
kungen gillade detta tilltag så till den grad att han gav
Styrbjörn sin dotter Tyra till äkta och lät honom
behålla Jomsborg. Därmed hade Styrbjörn genom detta
synnerligen lyckade företag och äktenskap knutit blodsband
med den danske kungen. Därför återvände han
omsider till Svitjod som en aktad man med en stor skara danska krigare
och sina jomsvikingar för att utkräva hämnd för den
oförrätt han ansåg sig blivit utsatt för. Kanske
for han också för att helt erövra kungamakten i Uppsala
för sin egen och Haralds
räkning.
Styrbjörn landsteg vid Fyrisvallarna och brände sina skepp
varpå han tågade med sin här mot sveakonungen Erik.
Slaget blev blodigt med stor manspillan på båda sidor, men
ingen verkade stå som segrare efter de första två
dagarna. På natten mot den tredje gick Erik till Odenstemplet och
lovade att tillhöra den mäktige asen om tio år om han
bara fick segern. Dagen efter bländade Oden Styrbjörns
kämpar, och de flesta flydde. Många av danskarna hade redan
tidigare flytt eller gett sig av, somliga redan innan slaget, men
Styrbjörns egna edsvurna män ”flydde inte vid Uppsala” utan
stred tappert tills Styrbjörn föll. Då först
flydde de
sista spillrorna av danskarnas här, men många dräptes
av
förföljande svear – något som i Knytlinga-sagan kallas Fyriselta,
’förföljandet vid Fyri’. Där låg sedan Toke och
Sibbe vid Styrbjörns sida och blödde ur sina banesår
eller blev korpars och ulvars föda som isländska skalder
skulle ha beskrivit det hela.
Efter denna strid och ärorika seger kom kungen att få namnet
Erik Segersäll.
Om man kopplar ihop Karlevistenen med Hällestadsstenarna i
Skåne, så måste man fundera lite över dessa
stenar också, eftersom de explicit omnämner just Uppsala.
Toke Gormsson, som nämns på Hällestad I (Dr 295), har
man tolkat som en son till den danske kungen Gorm den Gamle som dog
cirka 958-959. Det rör sig alltså om ett kungligt
följe, och har man slagits vid Uppsala så har det
säkerligen varit en storpolitisk händelse i området,
även
om det inte nödvändigtvis är det legendomsusade slaget
vid
Fyrisvallarna som menas. Toke Gormsson finns inte omnämnd i
några
senmedeltida källor, men runstenarna är i det här fallet
originaldokument,
och därmed högst trovärdiga. Veta säkert kan man
givetvis
aldrig göra, men visst kittlar det mer om Toke och Sibbe var
blodsbröder
eller vapenbröder med Styrbjörn Starke eller rentav med kung
Harald
Blåtand! Troligtvis tillhörde nog Toke snarare en egen gren
av
samma hövdingaätt som den som satt på Danmarks tron,
men
ändå. Det finns vissa källor som vill mena att Toke var
brorson
eller yngre bror till kung Strutharald av Skåne som han
efterträdde
då denne dog år 987. Inte helt otroligt, och
Hällestadsstenarna
vittnar ju med all önskvärd tydlighet om Tokes
ställning.
Dessutom finns det ett runstensfragment i Köpenhamn som beskriver
hur
Toke låtit uppföra en kyrka i Lund, och det kan inte vem som
helst
haft råd med.
Om vi återgår till frågan om vem Sibbe var, kan man
givetvis bara spekulera – men det är kul! Eftersom många
källor
antyder än det ena och än det andra, står det var och
en
fritt att tolka historien tills man överbevisas av nya historiska
eller
arkeologiska fynd. Min teori (jag är inte själv om
tankegångarna)
är att Sibbe den Gode tillhörde de fruktade jomsvikingarna
och
att han därtill var en av Styrbjörns underlydande
hövdingar
som svurit honom trohet. Troligen hörde även Toke Gormsson
och
hans män till de som följde Styrbjörn på grund av
att
även de tillhörde Jomsborgs edsvurna bröder.
Jomsborg var ett danskt vikingafäste vid Oders mynning som anlades
av Harald Blåtand omkring år 960 på ön Wollin,
strax norr om den vendiska handelsstaden med samma namn. Staden Wollin
kallades av vikingarna för Jumne, och var en viktig handelsplats
på 900-talet (som f.ö. har haft dokumenterade kontakter med
Birka). Det finns även uppgifter som gör gällande att
det var kung Haralds vasall (och fiende) Palna-Toke som anlade
fästet, men även om det inte var så, var han i alla
fall den förste jarlen över jomsvikingarna. Palna-Tokes
landsände var som sagt antagligen Skåne, som var ett sorts
lydrike till Danmark, men Palna-Toke ville helst vara sin egen kung.
Det finns antydningar i ryska krönikor om att han skulle ha
fått området där Jomsborg låg av obotriterkungen
Borislav, som gärna såg att kung Harald inte blev för
mäktig runt Östersjön.
Palna-Toke sägs ha fått uppdraget att uppfostra kung Haralds
frilloson,
Sven Tveskägg, men att han skulle ha dragit på sig kungens
missnöje
efter att ha uppviglat Sven mot sin fader.
Vare därmed hur som helst. Det är slutet av 900-talet som
är det intressanta i sammanhanget. Som jag nämnde tidigare
erövrade Styrbjörn Starke jomsvikingarnas fäste, och
blev därmed en av de mäktigaste sjökonungarna på
hela Östersjön. Jomsborgs hamn kunde rymma upp till 300
drakar, och jomsvikingarnas lagar var kända för sin
stränghet. Ett utdrag ur jomsvikinga-sagan kan vara på sin
plats:
Palnatoke lät med hast resa en stor borg, som
sedan
blev kallad Jomsborg. En del av den stod ute i sjön. I dess inre
lät han bygga en så vid hamn, att trehundra långskepp
kunde alla ligga innelyckta där. Med mycken konstmässighet
var allt i hamnen förfärdigat; utåt havet var liksom
portar gjorda och över inloppet välvde sig ett väldigt
stenvalv; för portarna var starka järnstängsel satta,
som därinnanför var låsta med järntenar. Ovan
stenvalvet var ett ansenligt kastell byggt I det fanns många
valslungor.
När borgen blivit färdig, stiftade Palnatoke
lagar i samråd med de klarsyntaste männen där i
Jomsborg, för att hans härskaras kraft skulle vara än
större.
I borgen skulle som följesman ingen tagas upp, vars
ålder gick över femtio år eller som ej hunnit arton.
Emellan
de åldrarna skulle alla därinne vara.
Ingen fick vistas i Jomsborg, som sprang undan för
annan man, lika vapenduglig och lika rustad som han själv, ej
heller den, som ensam ryggade för två mans angrepp.
Varje man som inträdde i förbundet, hade att
hämnas en var av de andra så-som sin fader eller broder.
Ingen skulle där väcka tvedräkt mellan andra.
Ej heller fick någon där fara med falska rykten
eller osannfärdigt sladder. Spordes tidender dit, skulle man
först mäla Palnatoke dem; han hade sedan att kungöra dem
för alla. […]
Alla de, som var eller ville vara i Jomsborg, skulle leva
i god sämja inbördes, som om de var samborna bröder.
Ingen fick bryta annans fred. […]
Inom Jomsborgs murar fick ingen enda man ha kvinna.
Och ingen man var det tillåtet att vara borta
från borgen längre än en natt, så vida inte
Palnatoke givit lov därtill. […]
Bland männen skulle intet tima, som ej till fullo
kungjordes för Palnatoke.
Blev det med visshet utrönt, att någon inte
lydde dessa bud, skulle han jagas bort, vare sig han var en mer eller
mindre ansenlig man.
I god fred sutto kämparna i Jomsborg och höll
sina lagar väl. Varje sommar drog de ut och härjade vida
kring i landen samt vann sig ett ärorikt rykte.
De hölls för de väldigaste
härmän, och man ansåg, att deras jämlikar ej fanns
i den tiden. De var frejdade över hövan och kallades
jomsvikingarna.
Det är inte bara Styrbjörn som gått till
eftervärlden som märkvärdiga herrar över Jomsborg,
utan så gott som varenda jarl som satt där har sin egen
saga. Nämnas bör Vagn Åkesson och Bue Digre som
båda åtnjöt en legendomsusad ryktbarhet.
Jomsvikingarna deltog som legosoldater i många drabbningar och
slag, men märkligt nog kan man konstatera att de aldrig deltog
på den segrande sidan! Jomsvikingarnas saga är all efter
slaget vid Hjörungavåg där Bue Digre hoppade i
sjön med två välfyllda skattkistor, trots att han just
fått sina båda händer avhuggna. Jomsvikingarna
sägs emellertid ha deltagit i slaget vid Svolder år 1000,
men
storhetstiden var oåterkalleligen förbi. Dessutom finns
Jomsborg
nämnd som plats i ännu senare sammanhang, men de fruktade
jomsvikingarna
fanns inte mer.
Det är således på runstenarna vid Karlevi och
Hällestad vi ser några av de namn som jag tror
tillhörde de legendomsusade jomsvikingarna – Sibbe Foldarsson och
Toke Gormsson, som båda föll med Styrbjörn i slaget vid
Fyrisvallarna mot Erik Segersäll. Det är i alla fall vad jag
tror…
|