|
Startsidan
Västmanland
|
Vs 13 Västerås (Badelunda),
Anundshög
|
Det
här är kanske den mest kända stenen i Västmanland, av den enkla anledningen att den
står upprest vid
Anundshög - Sveriges största storhög. Att den sedan
är både stor och ståtlig bidrar förstås,
liksom den intressanta texten.
Runstenen låg
omkullvräkt och mossbelupen redan på
1660-talet, då den omnämns i Ransakningarna. Vidare
berättas det att det ligger en jätte begraven i högen,
om det inte är en konung från fordom med namnet Anund.
Dessutom är det somliga som
meena der Skall finnas
Jordegodz, effter som
lius är syntz der
ofta brinna; Men det är wist,
att fordom har där
warit Tingzplatz, och rummet
effter Tingzstugu
Skorsteenen finnes.
Anundshögen skall
alltså dölja på skatter eller
åtminstone resterna av en gammal tingsstuga. Här ser man ett
exempel
på den vanliga föreställningen från medeltiden
och framåt i vårt land om fornminnen. Var det inte
dvärgar, så var det svartalfer eller annat oknytt som bodde
i högen bland drivor av guld och silver. Ljuset om natten
avslöjade dem, och då var det givetvis guldglansen som
syntes när högen hissades upp på guldpelare eller
när osynliga portar gläntades. Runor var det inte många
som kunde läsa, så de sågs förstås som
trolltecken eller andra magiska symboler. Det är för
övrigt en av anledningarna till att man medvetet sprängde
runstenar eller sänkte ned dem i en sjö - inte ville man att
trolldom skulle drabba gård och fä, så bäst var
att skaffa undan dessa trollstenar!
|
x
fulkuiþr x raisti x
staina x þasi x
ala x at x
sun x
x
sin x
hiþin x bruþur x
anutaR x
uraiþr hik x runaR
"Folkvid reste alla
dessa stenar efter sin son Heden, Anunds broder.
Vred högg runorna."
|
Folkvid
är ett ovanligt
namn på runstenar, men det finns några närkingska
belägg. I de historiska källorna finner man namnet vid
två tillfällen; det första är en Folkvid
Svipdagsson som figurerar i sagan om Ingjald
Illråde,
Bröt-Anunds son; det andra är en lagman Folkvid som var gift
med kung Sverres syster Cecilia. I samtilga fall rör det sig om
svenska män, så om namnet funnits i Norge eller Danmark
är ovisst. Heden är
förmodligen ett tillnamn från
början, eftersom
det betyder "luden". Under vikingatid var det nämligen vanligt att
man fick ett tillnamn som vuxen, som bättre motsvarade den man var
- här rör det sig kanske om en ovanligt hårig karl?
Jämför till exempel med den välkände runristaren Öpir, vars namn
betyder "roparen". Han var nog en bullrig man.
Detta namnskick kan man väl säga går igen senare, i och
med att soldatnamnen slår igenom. Eftersom vi i Sverige har haft
patronymikon, dvs namngivning efter fadern, så fanns det
många Jöns Persson eller Per Jönsson i rullorna under
stormaktstiden. Då lade man till Rask eller Stark eller
varför inte en Staffan Blixt? Sedan dess lever dessa efternamn
kvar!
|
|
Skeppssättningarna
sedda från högens topp
|
Stenarna
som markerar vägbanken
|
Själva Anund, som
sägs ligga i
högen bakom runstenen på bilden ovan, finns det stor
osäkerhet kring. Vem var han? När levde han? Finns han
omnämnd i andra källor? Är det ens säkert att det
är en Anund som vilar där inne? Visst är i alla fall att
en Anund har funnits i trakten, och att han varit så
betydelsefull att han omnämns som bror till Heden på
runstenen. Därmed höjs statusen ytterligare för Folkvid,
som säkerligen själv var en lokal hövding, eftersom han
bevisligen hade råd att bygga en väg och underhålla en
plats av det här slaget. Det har föreslagits allt sedan
Peringskiölds tid att den Anund som omtalas här är den
kung Anund som omnämns i Ynglingasagan som Bröt-Anund. Sitt binamn
ska han ha fått genom att han röjde mark och anlade
vägar i en aldrig tidigare skådad omfattning. Problemet
är bara att man inte reste runstenar på 600-talet då
Bröt-Anund tros ha levat, eller att man kastade upp storhögar
på 1000-talet då stenen restes. Det är något som
inte stämmer ...
En
annan teori menar att det
är Olof Skötkonungs son Anund-Jakob
det handlar om. Då
passar tiden för stenen bättre, men storhögen
sämre. Dessutom finns det inga belägg för att
Anund-Jakob ska ha haft något med den här trakten att
göra över huvud taget. Ännu vildare spekulationer talar
om Folkvid som ett kvinnonamn, och att det faktiskt
är Ingvar den Vittfarnes hustru som
rest stenen! Men då
är vi som höres tillbaka i stormaktstidens iver att hylla
forntiden så fort tillfälle gives.
Platsen är hur som helst väl värt ett besök, och
det är svårt idag att tänka sig att det bara för
drygt hundra år sedan var en skogstäckt betesmark här.
Skeppssättningarna var för övrigt en potatisåker,
och av vägbanken såg man ingenting förran dessa stenar
grävdes fram. Intressant är att Eriksgatan drog förbi
här, så att det var en viktig knutpunkt står helt
klart. Badelundaåsen var en väg, och Mälaren
sträckte sig ända hit med sitt vatten. |
Den Heden som stenen är rest
över.
|
|
|
|