|
Startsidan
Uppland
Enköping
Norra Ekoln
Grillby och Trögd
|
|
Den
här stenen står idag inne på en tomt intill vägen
i Balingsta by. Ursprungligen stod den som en parsten med U 859 vid
Måsta bro, men någon gång har stenen förts bort
för att användas till trappsten i Balingsta skolhus (av alla
ställen)! År 1864 återfanns den av Dybeck under en av
hans resor i trakten, och tack vare greve von Essén på Vik
ställdes den upp där den står idag. Som man kan se
på bilden blev stenen spräckt på hela
vänstersidan för att få den att passa som trappsteg,
och därtill har hela högersidan nötts ned av flitiga
elevers spring.
Stenen har en ganska säregen ornamentik, men tack vare detta, samt
det faktum att stenen förr stod bredvid U
859,
så kan man med
säkerhet tillskriva den här som ett verk av den kände
runmästaren Åsmund
Kåresson. Åsmund har en lite speciell bakgrund. Man
har
anledning att tro att han ursprungligen kommer från England,
där han varit verksam som klerk under namnet Osmundus. Adam av Bremen
omnämner faktiskt en sådan Osmundus som "hovbiskop hos Emund
Gamle". Stilen får väl anses tillhöra den så
kallade Urnesstilen, även
om det inte är alltför tydligt.
|
fastbiurn · uk þuruþr
· litu rita stin þino ·
(abtiR inkifast buanta sin) ·
kuiþ hialbi hons ant ukuþs mudiR
"Fastbjörn och Torunn läto uppresa denna sten efter Ingefast,
sin man. Gud och guds moder hjälpe hans ande."
Inskriften är inte
fullständig idag, men den del som är skriven inom parentes
är säkerställd tack vare tidigare träsnitt av bland
andra Bureus.
Typiskt för Åsmund är djur med
tydliga läppflikar och att han alltid försöker utnyttja
stenens ristningsyta optimalt. Han har egentligen en ganska enkel
ornamentik, men med rena linjer och fina mönster som har
inspirerat många andra ristare. Åsmund hör till de
ristare som var verksamma under första hälften av 1000-talet,
och han har därför ansetts vara stilbildare på mer
än ett sätt.
|
De vänstra djuren på stenen
|
Celsius menade
på sin
tid att den här stenen egentligen var en
misslyckad ristning, och att U 859 blev
den som var "rätt" version, men mer troligt är att de
båda runstenarna
hörde ihop. På väg till Uppsala såg man
först stenen vid bron, och lite
längre fram den här. Därför behövde
Åsmund inte skriva något om
brobygget på den här, utan kunde lägga mer krut
på böneformeln - något
som förresten är ännu ett tydligt karaktärsdrag av
Åsmund - och på att fylla ytan med annat än bara
ormslingor.
Djurfigurerna är verkligen annorlunda jämfört med de man
ser på andra runstenar. Det är svårt att se
någon mytologisk berättelse bakom valet av motiv, men
lustigt nog tycker i alla fall jag att det högra djuret liknar en
kentaur! Fel mytologi dock, men det är ju på inget sätt
omöjligt att Åsmund faktiskt fått höra
någon berättelse om dessa grekiska sagoväsen |
De högra djuren på stenen
|
|
|
|